W kasku nie przebijesz się przez ścianę, ale 285 gramów na głowie doskonale Cię ochroni. Tak brzmi hasło reklamowe producenta kasku Deiro firmy Rogelli. O zasadności, potrzebie oraz obowiązku noszenia kasku nikt już nawet nie dyskutuje. Idealny kask rowerowy oprócz zapewnienia bezpieczeństwa użytkownika, powinien być lekki, wygodny w noszeniu, aerodynamiczny, posiadać nowoczesny design, oraz doskonale chłodzić spocone czoło rowerzysty. Którymi z tych cech został obdarzony testowany przeze mnie kask Deiro?
Tadeusz Pietrzak
Rogelli to holenderska firma specjalizująca się w produkcji wysokiej jakości odzieży sportowej, w tym również sporej kolekcji rowerowej. Jej uzupełnieniem jest oferta okularów, butów oraz kasków rowerowych. Dzięki współpracy z firmą F.H. Velo Sport Janusz Etgens mam okazję przetestować dwa najnowsze modele kasków Deiro i Onyx.
Jako pierwszy na głowie testera spoczął tytułowy Deiro, który według producenta ma być nieodzownym towarzyszem kolarzy szosowych i gravelowych. Do testu otrzymałem kask koloru białego w rozmiarze L – XL. Cena w sklepie internetowym rogelli.pl 355PLN.
KASK ROWEROWY ROGELLI DEIRO
BEZPIECZEŃSTWO
Wszystkie kaski Rogelli posiadają atest zgodności z normą PN-EN 1078. Jest to dyrektywa unijna ustalająca poziom bezpieczeństwa i wytrzymałość kasku. Sam producent zachęca nas do noszenia kasku przytaczając stosowne statystyki i muszę powiedzieć że robi to w bardzo przekonywujący sposób:
Kask na głowie zmniejsza ryzyko urazów głowy o 48% a ryzyko ciężkiego urazu - aż o 60%. Jeśli nie jest to przekonująca wartość, pamiętajmy że w głowie mieści się mózg. A tam nasze marzenia, wariacje, wyobraźnia, kierunki i pasje. Z uszkodzonym mózgiem nigdzie już nie pojedziemy.
MASA
Producent twierdzi że jego kask katalogowo waży 285g, lecz moja waga do której mam 100% zaufania pokazuje wartość 255g i to w rozmiarze L-XL dla obwodu głowy od 58 do 62 cm. To bardzo dobry wynik na tle renomowanej konkurencji. Jeśli zależy nam na maksymalnym komforcie podczas szosowych ultramaratonów czy długich gravelowych wypadów, waga kasku będzie jedną z istotniejszych kwestii. Jak widać stosowane współcześnie kompozyty pozwalają znacznie obniżyć masę kasku przy jednoczesnym zachowaniu norm bezpieczeństwa.
BUDOWA I DESIGN
Skorupa kasku Deiro została wykonana z poliwęglanu w którą wtłoczono piankę EPS. To nic innego jak technologia In-Mold, która obecnie jest standardem przy produkcji wszystkich kasków rowerowych. Zewnętrzny brzeg skorupy został pokryty dodatkowo warstwą plastiku. Jest to rozwiązanie znacznie podnoszące walory estetyczne, a jednocześnie zapobiegające uszkodzeniu tej części kasku.
Same paski i klamerki są naprawdę bardzo cienkie, lekkie, wręcz filigranowe. Dlatego sam proces regulacji i ustawienia długości pasków lepiej przeprowadzać w domu zanim wybierzemy się na rower.
Dwustopniowy system regulujący wysokość paska obejmującego potylicę znajduje się w wewnętrznej tylnej części kasku. Fabrycznie wysokość paska regulacyjnego ustawiona jest w pozycji górnej. W przypadku osób których obwód głowy wynosi powyżej 58cm koniecznym jest opuszczenie go poziom niżej, tak aby wygodnie i stabilnie opasał on potylicę.
Końcówki pasków osłonięte są miękkim mikrowłóknem zapinanym na rzep, dzięki czemu nasza broda nie jest narażona na otarcia. Bardzo ciekawym i wygodnym rozwiązaniem jest magnetyczna klamerka zapinająca, którą spokojnie możemy obsługiwać jedną dłonią. Regulację rozmiaru dokonujemy niewielkim obrotowym pokrętłem Zoom z tyłu kasku.
Będąc w temacie budowy i wyglądu, na duży plus zasługują miękkie i solidnie wykonane wkładki wewnątrz skorupy. Są bardzo precyzyjnie i solidnie przyczepione na rzep pomiędzy kanałami wentylacyjnymi. Wymienne wkładki mocowane są do wnętrza skorupy przy pomocy rzepów, dzięki czemu możemy je wypiąć i wyprać. Pozwoli to na utrzymanie ich w odpowiedniej czystości i higienie przez długi czas.
Dzięki siatce przeciw owadom umieszczonej z przodu, nie musisz się martwić o niechcianych gości. Jeśli chodzi o sam profil kasku to można go określić jako sportowy i agresywny. Po bokach jest stosunkowo wysoko wyprofilowany natomiast część czołowa i tylna jest nisko opuszczona. Kask Rogelli Deiro dostępny jest tylko w trzech kolorach: biały, czarny i khaki, co daje użytkownikowi raczej niewielką możliwość dopasowania go do ogólnej kolorystyki ubrania. Ale jak twierdzą modowi projektanci "czarny to uniwersalny kolor, który sprawdza się w każdym zestawieniu kolorystycznym". Ja natomiast wybrałem kolor biały z myślą o upałach panujących tego lata.
WENTYLACJA
Ważnym elementem każdego kasku są otwory wentylacyjne. Deiro posiada ich aż 30 co wprost proporcjonalnie przekłada się na ilość przepływającego powietrza, które w czasie jazdy schłodzi nasze spocone czoło. Wewnętrzna skorupa kasku posiada liczne przetłoczenia, które łączą się z otworami wentylacyjnymi, co dodatkowo zwiększa cyrkulację powietrza. W trakcie jazdy cała powierzchnia głowy jest intensywnie i równomiernie wentylowana.
AERODYNAMIKA
Kask ten został zaprojektowany z myślą o użytkownikach rowerów typu gravel i szosa, dla których istotnym jest zapewnienie sobie komfortu termicznego i niskiej masy, natomiast walory aerodynamiczne nie są dla nich priorytetem. Liczne otwory wentylacyjne oraz zewnętrzne krzywizny przekładają się wprost proporcjonalnie na ponad przeciętną wentylację ale tym samym zaburzają nieco swobodny opływ powietrza.
DOPASOWANIE I WYGODA
System regulacji umożliwia regulację poziomą i pionową wszystkich pasków tak, aby oplatały one owal naszej twarzy oraz potylicę. Same paski są naprawdę bardzo cienkie i lekkie, a po zapięciu okazują się być bardzo „przyjazne” dla spoconego podbródka. Regulację długości pasków, oraz ich ułożenie dokonujemy w tradycyjny sposób przy pomocy zatrzasków przesuwnych. Całość natomiast zapinana jest magnetyczną klamrą zatrzaskową pod brodą.
Dostosowanie rozmiaru kasku do obwodu głowy regulujemy przy pomocy paska z pokrętłem Zoom znajdującego się w jego tylnej części. Przy obwodzie głowy 57 - 58 cm, gdy "łapiemy się" pomiędzy rozmiarami, polecam wybrać wielkość kasku L- XL. Deiro po regulacji dobrze dopasowuje się do głowy, nie krępuje ruchów, jest lekki i nie powoduje najmniejszego dyskomfortu. Regulowanie obwodu paska w czasie jazdy odbywa się płynnie, za pomocą jednej dłoni. Kółko regulacyjne jest bardzo małe ale łatwo się obraca. Kask Deiro jest wyjątkowo lekki i dobrze wyważony, co oznacza, że nie odczuwa się zbytnio jego ciężaru nawet podczas dłuższych jazd rowerem. Wkładka którą wyłożony jest kask jest dość wygodna, przyjazna dla skóry głowy i chętnie odprowadza wilgoć. W kwestii dopasowania kasku ważnym jest również odpowiedni dobór okularów. Jak wspominałem kask Deiro ma nisko opuszczony przód i może on kolidować z oprawkami. Dlatego moim zdaniem warto wybrać okulary w których zauszniki są przymocowane do frontu oprawek stosunkowo wysoko. np Okulary Sportowe Rogelli.
OPINIA
Ze strony użytkowej jak i zastosowanych materiałów kask jest dobrze dopracowany. Jakość wykończenia poszczególnych elementów stoi na dobrym poziomie. In minus zapisałbym małe i delikatne sprzączki regulacyjne. Rogelli Deiro to stosunkowo uniwersalny kask o nowoczesnym wyglądzie, który został stworzony z myślą o amatorach kolarstwa szosowego i gravelowych wypadów w teren. Jego rasowy wygląd może również skusić również amatorów maratonów MTB czy zdobywców górskich szlaków. Kask ujął mnie estetyką wykonania, niską masą i bardzo dobrą wentylacją i dlatego na pewno często będzie gościł na mojej głowie w trakcie rowerowych eskapad.