schwalbe

Jak duże znaczenie mają prawidłowo dobrane opony przekonałem się boleśnie w tym roku na MP w Jeleniej Górze. Nim zjechałem z asfaltu, dwa sektory już mnie minęły i na nic zdało się wielkie koło. Teren w większości okazał się równie łatwy, co asfalt, a ja z każdym km zastanawiałem się, na co mi takie przyssawko-spowalniacze...miało być nie o mnie, a oponach, zatem zaczynamy

Mateusz Nabiałczyk

Początek musi być mocny, zatem oświadczam, że modły zostały wysłuchane! Będzie Racing Ralph w rozmiarze 29x2.1, a jego waga to 495gram! Oprócz tego znajdziemy szerokości 2.25 (535g) i 2.35 (620g). Waga popularnego pośredniego wariantu spadła, zatem coś zostało dłubnięte...Zwiększono gęstość oplotu, na czym urwano ok 30g, delikatnie zmieniono rozstaw klocków względem pierwowzoru 26", co w efekcie obniżyło opory toczenia o 20%. Jeśli to ostatnie to prawda, to będzie ostro.

 

Na bazie starego Ralfa, ale nie tego sprzed lat, powstał bliźniaczy Rapid Rob w rozmiarze 29x2.25 i wadze 790g, z powodu której jego cena z pewnością będzie atrakcyjna. Ucieszy to liczących się z każdym groszem, choć czuję, że często będą treningówkami w alternatywie dla rejs-dejowych lżejszych braci.

Za oknem jeszcze lato, ale już niedługo się to zmieni i być może przyda się coś takiego - Ice Spiker Pro. Ta sama, wiodąca szerokość,  ponad 360 kolców i masa 890g. Jeśli tylko cena nie przestraszy, to powinni znaleźć się amatorzy zimówek rodem z arktyki, bo przecież nie każdy jest w stanie wytrzymać na rolce, a do lasu ciągnie...

Fredek bez zmian, Rocket Ron również.

Fajno, że oprócz Nobby Nica przygotowano coś świeżego dla amatorów AM/Trailu. Hans Dampf to ultraprzyczepny twór o szerokości 2.35 i masie 850g. Jeśli kogoś to przeraża, to zawsze może pozostać przy znanym i lubianym NN, który w takiej wersji ma 125g mniej, a przy szerokości 2.25 spada kolejne 75g.

A dla niezbyt wymagających i chcących zasmakować namiastki 29era za pośrednictwem swoich trekingow/crossów mamy Smart Sama o szerokości 1.75" (od 435g) oraz 2.1", gdy już zdecydują się na coś z szerszymi widełkami.

A Maxxis na to...Maxxlite 345. Liczba odnosi się do masy, co sprawia, że konkurencyjny Fredziu musi się w tej kwestii poddać. Bieżnik, a może wzorek rzecz jasna nie powala szczególnie, jeśli mamy na myśli potencjał trzymania boczego.  Mnie osobiście przeraża też oplot 170tpi w wykonaniu tej firmy, co może oznaczać nagminne prucie, ale jak będzie, to się okaże.

A na przeciwległej burcie MTB pojawi się Minion 29x2.5...super, tylko ile ram pomieści takiego kolosa?:-)

 

Na szczęście rynek się uzupełnia i dla chudowidełkowych ciekawym rozwiązaniem wydaje się oferta Continentala. Rubber Queen 29x.2.2 może nie będzie pełnowartościowym zamiennikiem, ale namiastką chyba tak. Niby to już koniec istotnych zmian i nowinek tej marki, ale jest jeszcze jeden pikantny szczegół, który dopuści ją do równorzędnej walki ze Schwalbe - wprowadzenie do opon 29" topowej mieszanki gumy zwanej Black Chilli. Dzięki temu X-King będzie ważył 600g, a Race King 570g, choć to nie jest najważniejsze. Dużo bardziej liczy się znaczna redukcja oporów toczenia.