Btwin XC500Szukam ci ja zimowych skarpetek na stronie Decathlonu bo wybieram się na Fatbike Race. Przypadkiem zaglądam na sekcję z rowerami...i...nie, nie....to jest tylko fat-a-morgana...to musi być coś nie tak z przeglądarką...

Michał Śmieszek

No więc nie...to nie wina ciasteczek z brązowym nadzieniem z Holandii, to nawet nie wina cookies przeglądarki. To po prostu dzieje się naprawdę, tu i teraz. Decathlon w końcu wraca do Świata Wielkiego Koła! Kiedyś, jakieś wieki temu, tj. w sezonie 2014, gdy 29ery zdążyły już się jako tako zadomowić, Francuzi wypuścili bodajże dwa modele na kole 29 - B'Twin BIG RR, które miały wysondować rynek. Wysondowały tak skutecznie, że dział rozwojowy porzucił temat twierdząc, że jedyne słuszne są koła 27.5". Osobiście uważam, że był to błąd, ale najwyraźniej niektóre, nawet tak znane firmy potrzebują czasy, aby przekonać się do oczywistych wręcz idei. Baaa...może to nie było takie złe posunięcie. Na przestrzeni tych kilku lat decathlonowska marka B'Twin przestała być kojarzona jedynie z tanimi rowerami ze sportowego hipermarketu. Dopracowane, innowacyjne konstrukcje w połączeniu z atrakcyjną ceną stały się moim zdaniem, znakiem towarowym francuskiej sieci.

No i mamy, chwalić Boga, rok 2019, i nowy katalog B'Twin, w którym z miejsca pojawia się cała linia 29erów. Będą to zarówno maszyny do szeroko rozumianego XC, reprezentowane przez trzy modele:

  • "flagowy" B'Twin Rockrider XC 500 29

Btwin XC100

  • nieco skromniejszy  B'Twin Rockrider XC 100 29"

BTwin XC100 29er

  • i "najprostszy B'Twin Rockrider XC 050 LTD 29"

BTwin XC050 29erSercem sztywno-ogonowców jest oczywiście rama. Tu Francuzi pokazali moim zdaniem, naprawdę ciekawy projekt. Materiałem jest potrójnie cieniowane aluminium 6061 oraz 6013. Rama w rozmiarze S, waży zaledwie 1.6kg. To godny wynik.

Zaimplementowano większość nowinek technologicznych ostatnich lat: główkę "tapered", standard Boost 148x12, suport press-fit 92. Tylne widełki mają także funkcję amortyzującą - dzięki swojemu profilowi "pochłaniają" część drobnych nierówności. Zwróćcie uwagę na węzeł suportu i niesymetryczne dolne widełki. Dzięki tym zabiegom udało się skrócić "czejnstej" do 430mm! Taki sprzęt musi dobrze skręcać, choć będzie potrzebował wprawnego jeźdźca. Rama ma dożywotnią gwarancję.

Ciekawostką jest system "Switch and Ride", czyli możliwość założenia kół w innym rozmiarze. Ale tym razem do wyboru mamy aż trzy możliwości, bowiem implementacja standardu Boost 148 umożliwia montaż nie tylko zwykłych kół 27.5" ale także ich plusowej wersji!

To w wyraźny sposób poszerza możliwości dużego B'Twina. Geometria także nie jest tajemnicą, a już tym bardziej powodem do wstydu:

Btwin XC500 Geometry

Osprzętowo i cenowo B'Twin może całkiem namieszać, szczególnie jeśli ma się na uwadze grubość portfela. Sztywne 29ery kosztują odpowiednio:

  • XC500: 5819PLN
  • XC100: 3999PLN
  • XC050 LTD: 3499PLN

W najwyższej konfiguracji znajdziecie napęd Sram GX 1x12 lub nieco tańszą opcję NX 1x11, amortyzator RS Reba RL 100mm z manetką blokady skoku na kierownicy Combo Lock, pancerne koła SunRingle Duroc 30, obute w zwijane kapcie Hutchinson Toro 2, bardzo przyzwoite hamulce SRAM Level T.

Ciekawostką jest skromniejszy Rockrider XC 100, w którym pojawia się dla odmiany...napęd Sram NX Eagle w wersji 12 rzędowej, na osłodę, bowiem pozostałe komponenty są już wyraźnie słabsze, co nie znaczy złe. Za amortyzację odpowiada Manitou Markhor Air. Za toczenie odpowiadają ponownie koła SunRingle Duroc 30 oraz opony Huthchinson Toro 2. Szkoda, że w tym zestawieniu pojawiają się hamulce Tektro, które są mocno krytykowane przez dotychczasowych użytkowników za skuteczność i trwałość.

Ostatni w zestawieniu to B'Twin XC 050 LTD. I ten jegomość także nie musi wstydzić się własnego garnituru. Znalazło się miejsce dla napędu Sram NX 1x11sp oraz amorka RS Judy 100 oraz kół Duroc 30. Wyhamowaniem zajmą się hamulce produkowane przez Tektro dla sieci Decathlon. Rzadkością zastosowaną we wszystkich 29erach B'Twin jest obecność fabrycznej taśmy uszczelniającej koła. Wystarczy dokupić wentyle i mleko...Voila!

Opierając się na fabrycznych zestawieniach, warto zauważyć, że wszystkie sztywniaki B'Twin cechuje atrakcyjna waga - nieco ponad 12kg, co przy tej cenie jest godnym wynikiem i daje spore możliwości dalszego tuningu. 

Ale nowa kolekcja 29erów to nie tylko sztywno-ogonowce, to również rowery z pełną amortyzacją! Decathlon może pochwalić się całkiem udanymi konstrukcjami, może nie super skutecznymi, bardzo zaawansowanymi, ale takimi które spokojnie zadowolą zdecydowaną większość bajkerów. Tym razem B'Twin postawił na segment All-Mountain, czyli 29ery o dużym skoku. potrafiące skutecznie fruwać jak również podjeżdżać. Propozycja B'Twin to full B'Twin Rockrider AM100 o skoku 140mm z przodu i z tyłu. Jeszcze do niedawna byłby to rasowy endurak, dziś jest to już tylko rasowy ścieżkowiec z inklinacjami XC, jak określa to producent.

Btwin AM100 29 1Podobnie jak w przypadku sztywniaków, rama jest zaawansowaną technologicznie aluminiową konstrukcją. Na pokładzie jest standard Boost 148, umożliwiający stosowanie zamiennie kół 27.5 oraz 27.5+. Geometria także nie odbiega od panujących standardów. Główka 68st, efektywny kąt podsiodłówki to 71.8st . Rama ma niski przekrok i całkiem sensowny Reach w każdym rozmiarze. Cieniowane aluminium pozwoliło uzyskać satysfakcjonujący wynik na wadze - 2.7kg oraz końcowy oscylujący w granicahc 13.8-14.2kg. Geometria...jak poniżej:

Btwin AM100 Geometry

Tłumik został podwieszony pod górną rurą, co dziś jest raczej niezbyt popularnym rozwiązaniem. Czy to archaizm? Tu byłbym daleki od takiej oceny, zwłaszcza iż do tej pory zawieszenie w rowerach B'Twin nie otrzymywało zdecydowanie negatywnych opinii. Pamiętajcie, że Rockrider AM 100 S 29, to seriozne 140mm skoku z tyłu i z przodu. Za amortyzację odpowiada komplet para Manitou. Z przodu jest Manitou Machette Air, zaś z tyłu Manitou Mac Leod Air. Bardzo praktycznym rozwiązaniem jest możliwość jednoczesnego zablokowania obu amortyzatorów za pomocą manetki Combo Lock na kierownicy. 

Zgodnie z modą rama obsługuje wyłącznie napęd jednorzędowy, tu SRAM NX Eagle. Ścieżkowy B'Twin toczy sie na rafkach Sunringle Duroc 30 i oponach Hutchinson Toro 2. Tu również pojawia się fabryczna taśma uszczelniająca, dzięki czemu w łatwy sposób można dokonać konwersji do bezdętki. Widać producent uznał, że będzie to uniwersalny zestaw w rowerach MTB B'Twin, bez względu na przeznaczenie. Nieporozumieniem wydaje się obecność hamulców Tektro, szczególnie w rowerze, którego przeznaczeniem jest bardziej jazda w dół niż po płaskim. 

Nie wiem jak Wy, ale moim zdaniem nowe 29ery B'Twin z pewnością przyciągną wiele osób. W porównaniu do konkurencji są atrakcyjne cenowo i osprzętowo.