http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/kola/Industry_Nine/Torch_Front_wheel_1.jpg

Bardzo często podkreślamy, że koła w 29erach są, oprócz dobrej geometrii, jednym z kluczy do sukcesu. Liczy się sztywność, jak najniższa masa (w granicach rozsądku) i jakość mechanizmu zapadkowego. Industry Nine przygotował sprzęt, który może spełnić nasze "niewygórowane" oczekiwania.

Michał Śmieszek

O tej, bądź co bądź butikowej firmie pisaliśmy nie raz i nie dwa. Nie bez przyczyny, bowiem zlokalizowana w Asheville w Północnej Karolinie Industry Nine jest jedną z niewielu, której produkty powstają niemal w całości na terenie USA. W tym przypadku etykieta "Made in USA" ma rzeczywiście odzwierciedlenie w ponadprzeciętnej jakości wyrobów, zwłaszcza w czasach, gdy większość konkurencji zrzuca produkcję tajwańskim podwykonawcom, co nie oznacza z miejsca niskiej jakości, ale ciężko już mówić o "kultowości" takiego produktu. Znam takie osoby, które najchętniej powiesiłby kolorowe koła I9 nad łóżkiem jako element stałej ekspozycji.

Industry Nine parę dni temu obwieścił wprowadzenie do seryjnej produkcji nowych kół systemowych "TORCH" wraz z ulepszonymi piastami. Ale nowe nie znaczy z miejsca rewolucyjne. Amerykanie po prostu usprawnili już istniejące rozwiązania. Nadal jednak obowiązuje poniższa "doktryna":

  • Wysokiej jakości i trwałości sprzęgło tylnej piasty posiadające aż 120 punktów zaczepienia. .
  • Aluminiowe szprychy straight-pull wkręcane w piastę, co skutkuje obniżeniem masy i zwiększeniem sztywności bocznej
  • Wysokiej jakości łożyskowanie piast i mechanizmu zapadkowego
  • Uniwersalność kół systemowych – obie piasty są kompatybilne z istniejącymi standardami mocowania kół

Torch wheelset

Mimo stałości wyżej wymienionych "filarów" w 2013 roku będziemy świadkami ich ewolucji. W ognistych pochodniach od Industry Nine spotkacie więc:

  • nowe, wysokiej jakości teflonowe uszczelki na końcach osi oraz dodatkowa specjalna uszczelka silikonowa pod nakrętką kasety
  • przednia i tylna piasta obsługuje wszystkie dostępne standardy QR20, QR15, QR9 oraz QR, 10x135, 12x135, and 12x142 - przejście między standardami wymaga jedynie wymiany końcówek osi, a nie całego elementu, który teraz jest wspólny dla wszystkich opcji
  • uniwersalne gniazdo mocowania sprzęgła - można bez problemu zamontować bębenek 9/10 sp, wolnobieg, lub ustrojstwo XX1
  • zmniejszony opór toczenia sprzęgła dzięki zmianie ilości zębów zapadkowych z trzech do dwóch
  • Niższa masa - około 100g obcięto z tyłu i od 10g do 55g z przodu.

Torch Front hubs

Seria Torch wchodzi na rynek w trzech odsłonach – kołach Trail 24 i Trail (32 szprychy) oraz piastach tradycyjnych (28 i 32H). 

Ale to nie wszystko, co nowego czeka nas w nadchodzącym sezonie. Poprawiono także sztywność bęzdętkowych obręczy oraz poddano je diecie odchudzającej.  Oprócz już produkowanych 26" i 29" pojawi się średniak 27.5". Obręcze karbonowe będą występować jedynie w opcji 27.5" oraz 29". Warto wspomnieć, że seria "Torch" jest wyjątkowo szeroka wewnętrznie (23.4mm) - miłośnicy 29erów nie mogą narzekać. W komplecie dostajemy także miły gratis - opaski i wentyl do bezdętki. Dla ludzi lekkich (do 100kg) przeznaczony jest zestaw Torch Trail 24, który waży 1520g (29"). Cena na rynku amerykańskim to 1150 USD. Dla grubasów 110-115kg pozostaje zakup cięższego o 80g (1600; 29")modelu Trail. Więcej materiału to i cena wyższa - 1170USD.

Z bardziej widocznych i namacalnych zmian nie można pominąć udoskonalonych szprych. Nowa rewizja I9 posiada większą średnicę i gwint o mniejszym skoku pozwalający na precyzyjniejsze centrowanie i utrudniający ich luzowanie. Dodatkowo szprychy od strony napędu są cieniowane, co zminimalizuje ryzyko wypiłowania przez zakleszczony łańcuch. 

Torch Front lacing

Torch Rear wheel 1

Torch Trail 24 są lżejsze między innymi dzięki zredukowanej ilości szprych i charakterystycznemu zaplotowi. Industry Nine w kołach Torch wprowadza bowiem zaplot 24 szprych w układzie 2/1 - suma szprych składa się z 16 sztuk po stronie na pędu i 8 sztuk po stronie tarczy z tyłu oraz 16 sztuk po stronie tarczy i 8 sztuk po stronie przeciwnej z przodu. Zdaniem producenta, taki system pozwala odchudzić koła bez ryzyka utraty sztywności bocznej i odporności na zmęczenie.

Torch 24

Firma z Asheville mimo dość niewielkiego stażu już zdążyła wyrobić sobie odpowiednią renomę wśród społeczności kolarskiej, Seria "Torch" jest potwierdzeniem, że panowie nie zamierzają spocząć na laurach w najbliższym czasie. Sami z resztą przyznają, że to nie koniec (r)ewolucji i niebawem zaprezentują całą nową ofertę.